Éric - Emmanuel Schmitt ***ZEMSTA I PRZEBACZENIE***

        
        Autor: Éric - Emmanuel Schmitt

        Tytuł: Zemsta i przebaczenie

        Wydawnictwo: Znak Literanova

        Gatunek: Beletrystyka i literatura piękna 

        Rok wydania: 2018

        Liczba stron: 336





O AUTORZE


Francuski dramaturg, eseista i powieściopisarz. Pierwszą powieść napisał w wieku jedenastu lat. Powszechnie znany jest jako twórca teatralny, jednak czytelnikom znany jest przede wszystkim jako autor licznych powieści. Jego książki tłumaczone są na 35 języków i w większości bazują na jego sztukach teatralnych o tych samych tytułach. Jest jednym z najpoczytniejszych francuskojęzycznych autorów na świecie.






Cztery z pozoru różne historie. W każdej z nich toczy się walka, w której zwycięży pragnienie zemsty lub moc przebaczenia...


Pierwsza opowieść skupia się na relacjach między dwoma siostrami Barbarin, bliźniaczkami Lily i Moïsette. Jedna z sióstr czuje się niedoceniana przez otoczenie, ponieważ wszelka uwaga zawsze skupia się na jej siostrze. Stłumiony żal i zazdrość z roku na rok nasila się coraz bardziej...

Druga historia przedstawia życiowe decyzje Williama Goldena, właściciela banku. Czytelnik cofa się w wir wspomnień głównego bohatera i na nowo przeżywa z nim jego wzloty i upadki, które doprowadziły do obecnych problemów Williama...

W Zemście i przebaczeniu, trzecim opowiadaniu najnowszej książki Schmitta przeżywamy tragedie Élise. Kobieta nie może pogodzić się z brutalnym morderstwem córki. Jej sposób radzenia sobie z tragedią jest kontrowersyjny...

Ostatnia historia zaczyna się niewinnie. Starszy pan zaprzyjaźnia się z córką swoich sąsiadów. Mężczyzna wzbudza sympatię, jednak jego przeszłość skrywa mroczne tajemnice...

Dla kogo jest ta książka? Dla czytelników, którzy uwielbiają historię, które mogłyby przydarzyć się każdemu z nas. Dla tych, co lubią gdybać, szukać drugiego dnia, którzy spijają z kartek papieru metafory i lubują się w bohaterach z krwi i kości, z ich wzlotami i upadkami. 

Autor ma niewątpliwy talent jeśli chodzi o budowanie dialogów, kreowanie postaci, a także psychologiczną analizę zachować stworzonych przez siebie bohaterów. Zemsta i przebaczenie nie jest książką na jeden wieczór. Warto podczas jej czytania zatrzymać się na chwile i spróbować postawić się na miejscu bohaterów. W trakcie lektury często starałam się wejść w ich skórę i przyznam, że miałam niemały dylemat, co zrobiłabym na ich miejscu. Za to daje ogromnego plusa tej książce. Poruszyła mnie od środka, wprawiła w ruch moje szare komórki i nie raz doprowadziła do szybszego bicia serca.

Najbardziej podobało mi się trzecie opowiadanie. Przeżywałam losy Élise, jakby była prawdziwym człowiekiem, a nie tworem osadzonym na kartach papieru. Momentami nie miałam pojęcia dlaczego jej zachowanie jest tak dziwne, jednak zakończenie sprawiło, że zrozumiałam podejmowane przez nią decyzje. Zostałam bardzo zaskoczona i sądzę, że postąpiłabym tak samo jak ona. 

Najmniej przypadła mi do gustu pierwsza historia, w głównej mierze dlatego, że przewidziałam jej zakończenie. To ogromny minus, o którym muszę wspomnieć. Zapowiadało się ciekawie, jednak jestem czytelnikiem, który lubi być zaskakiwany, więc miałam złe przeczucia co do pozostałych opowiadań. Na szczęście reszta nadrobiła to początkowe zniechęcenie. Całość oceniam wysoko, dlatego że jestem jednym z tych czytelników, którzy zagłębiają się całym sobą w losy bohaterów i uwielbiają zgłębiać ich pod kątem psychologicznym.

Czytaliście? A może macie ją w planach? 



                                                       Za egzemplarz książki dziękuję:


Anna Sadowska

Komentarze

Popularne posty