[PRZEDPREMIEROWO] Maciej Siembieda ***GAMBIT***



**************
PREMIERA:
03.04.2019r. 
**************


Autor: Maciej Siembieda

Tytuł: Gambit

Wydawnictwo: Agora

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 416







Ur. 28 kwietnia 1961r. w Starachowicach. Dziennikarz, reportażysta i pisarz. Absolwent polonistyki Uniwersytetu Opolskiego, doktorat z komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w Olsztynie. Autor kilkuset tekstów publikowanych m.in. w Polityce i Kulturze oraz czterech zbiorów reportaży i prywatnej książki o jej pisaniu. Trzykrotny laureat tzw. "polskiego Pulitzera" (Nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich). Redaktor naczelny znaczących polskich gazet regionalnych, m.in. Nowej Trybuny Opolskiej, Trybuny Śląskiej i Dziennika Bałtyckiego. Autor powieści 444 oraz Miejsca i imienia. W tym roku ukaże się jego kolejna powieść pt. Gambit






Podążając wraz z główną bohaterką w jej przygodzie zwanej życiem, odkrywamy historię ludzi, którzy mieli wpływ na wydarzenia, które odcisnęły swoje piętno na kartach historii...



Listopad 1966 roku. Jerzy Ostrowski zostaje przetransportowany do Ostrowa. Przez kilka dni rozgrywa partie szachów z ważną personą z Moskwy. 
Sierpień 1939 roku. Odbywa się festyn na Polu Mokotowskim. Bierze w nim udział nastoletnia Wanda Kuryło, córka podoficera Cyryla, który był strzelcem podczas I wojny światowej. 
Gdy wybucha II wojna światowa, Wanda postanawia dołączyć do konspiracji. Dziewczyna nie zdaje sobie sprawy, że właśnie rozpoczął się dla niej nowy etap życia, w którym każda decyzja przyniesie niespodziewane dla niej skutki...
Jakie powiązania łączą te dwa wątki? Jak wielki bagaż doświadczeń niosą na swoich barkach ludzie, którym przyszło żyć w okrutnych czasach wojny? Czy prawda ma silniejszą siłę od kłamstwa? 
O tym przekonacie się sięgając po najnowszą książkę Macieja Siembiedy.

Po przeczytaniu poprzednich książek autora (444 i Miejsca i imienia), zastanawiałam się jaką tym razem historią zaskoczy mnie Pan Siembieda. Po raz kolejny fikcja literacka mieszała się z wydarzeniami, które wydarzyły się naprawdę. Tym razem czytelnik cofa się do czasów wojennych. Wanda, główna bohaterka książki, rozdział za rozdziałem, zostaje poddawana coraz trudniejszym wyborom. Podobała mi się jej osobowość, hart ducha i determinacja w podejmowaniu działań. Maciej Siembieda idealnie zobrazował miejsca wydarzeń i atmosferę, która panowała w tamtych czasach. Wnikliwie i z dbałością o detale wykreował bohaterów, którzy na dłużej zapadną w pamięć czytelnika. Ponad to, wplótł na karty swojej powieści prawdziwych ludzi i wydarzenia, dzięki czemu odbiorcy mogą bez trudu zwizualizować sobie obraz Polski, zarówno podczas II wojny światowej, jak i  z czasów powojennych, kiedy komuniści hulali sobie w najlepsze, narzucając swoje racje obywatelom. 

Gambit wywołał we mnie wiele emocji. Wraz z bohaterami przeżywałam ich radości, roniłam łzy w chwilach smutku, zagryzałam usta w momentach bezsilności i rzucałam gromy, gdy wpadali we wściekłość. Prócz tego poszerzyłam swoją wiedzę historyczną. Jak wspomniałam wcześniej, Pan Maciej w mistrzowski, nienachalny sposób i bez przydługich opisów, wplata wiele ciekawostek historycznych. Krótko mówiąc, ta powieść łączy w sobie przyjemne z pożytecznym, bo warto poszerzać swoją wiedzę w każdym wieku. Gdy doszłam do ostatniego zdania, żałowałam, że to już koniec. 
Ale jak wiadomo, to co dobre, szybko się kończy. 

Polecam! 




Za możliwość przeczytania książki przedpremierowo serdecznie dziękuję autorowi oraz:


Anna Sadowska



Zdjęcie autora: FB Macieja Siembiedy

Komentarze

Popularne posty